نابغه به فردی اطلاق می شود که با ابتکار و توانایی خود بتواند از عهده کارهای
ابداعی و اختراعات و برنامه ریزی های مهم که افراد دیگر از آن عاجزند برآمده
نظریات و کشفیات او از لحاظ کیفی و کمی قابل ارزش و حتی خارق العاده باشد
و جامعه برای آن ارزش قابل ملاحظه قائل شود . احتیاج نیست حتما یک نابغه
مخترعی عالی و دانشمندی برجسته باشد بلکه یک رهبر سیاسی یا رهبر اقتصادی
به سهم خود نابغه بوده و اعمال مدیریت و برنامه ریزی صحیح و منطقی از ویژگیهای
نبوغ است . به طور کلی استعداد سرشار و بیش از حد ، کنجکاوی ، وسواس ، علاقه
شدید و دائمی و خستگی ناپذیر برای کارهای ابتکاری و فکری مهم و برجسته و تقسیم
ساعات کار در یک زمینه خاص از ویژگیهای نبوغ به شمار می آید .
تعداد نوابغ در اجتماع در کتابهای مختلف یکسان گزارش نشده است .
جدول زیر عینا از کتاب روانپزشکی کودک تالیف هیل شرلی که در سال 1963 به چاپ رسیده
استنتاج شده است .
جمعیت به طور متوسط هوشبهر
یک در میلیون 180 به بالا
یک در صد هزار 170
یک در ده هزار 160
یک در هزار 150
یک در یکصد و هفتاد 140
یک در صد 130
گالتون که خود هوشبهر 200 داشته می نویسد افراد با هوشبهر 180
یک در هفتاد و نه هزار دیده می شود . همچنین وکسلر در مطالعه خود
افراد با هوشبهر 130 به بالا را 2/2 درصد افراد مورد آزمایش گزارش کرده است .
آمار نشان میدهد 1/5 درصد قبل از سه سالگی ، 10 درصد قبل از چهار سالگی
و 20 درصد قبل از پنج سالگی قادر به خواندن کتاب بوده اند .
مطالعات یودر در مورد 50 نابغه نشان داده است که نوابغ از لحاظ جسمی ، قد
و هیکل از حد متوسط جامعه بهتر بوده اند .
از لحاظ ملیت و نژاد نوابغ خصوصیات افراد ممتاز را داشته و حتی ساکن اروپای شمالی
و انگلستان برتری بیشتری را نشان داده اند .
از نظر موقعیت ، نوابغ در بالاترین حد جدول استعدادهای انسانی قرار دارند .
منبع :
روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی
مولف : دکتر بهروز میلانی فر
نوشته شده توسط : مهدی معتقد
نظرات شما عزیزان: